10 Feb, 2008

Rahsia Buah Delima

Posted by: admin In: Delima

Tahukah anda, delima adalah sejenis buah yang berasal dari Mediterranean yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubatiu pelbagai jenis penyakit. Tanaman perdu berbatang kayu ini mempunyai batang berduri, daunnya lonjong, kecil dan bertepi rata. Kulit buah delima biasanya berwarna hijau kekuningan. Bentuk buahnya seperti epal dengan kelopak bermahkota. Di dalamnya mempunyai beratus-ratus biji.

Khasiat buah Delima

1. Buah ini mengandungi zat besi, kalsium, folforus, vitamin A dan C. Sejak zaman dahulu ahli perubatan Yunani menggunakan ubat ini sebagai ubat cacing. Alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing melekat pada dinding usus manusia melepaskan pegangannya.

2. Dalam perubatan Cina, biji delima putih mempunyai khasiat anti-radang. Buasir merupakan satu lagi penyakit yang boleh dirawat menggunakan buah delima. Airnya bertindak sebagai astrigen disapu kebahagian yang bengkak dan dilakukan beberapa kali sehingga sembuh.

3. Cara memanfaatkan Delima

  • Keputihan - 30g kulit delima kering, direbus dengan satu liter air. Masakkan sehingga airnya tinggal separuh. Minum ramuan ini dua kali sehari
  • Gangguan pencernaan - 50g daun delima segar dimasak dengan air. Minum sewaktu suam.
  • Perut Kembung – Lima helai daun delima kering direndam satu gelas air panas. Minum setelah agak sejuk, minum tiga kali sehari.
  • Menurunkan berat badan – Dua genggam daun delima muda diramas-ramas dengan air masak, dicampurkan sedikit garam. Dapatkan perahan pati, minum dua kali sehari.

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :15944

18 Responses to "Rahsia Buah Delima"

1 | rhama

February 18th, 2008 at 8:40 am

Avatar

klo buah delima putih terdapat di daerah mana yah????
soalnya saudara saya membutuhkan buah tersebut untuk obat….
klo di bandung biasanya ada di mana yah????

2 | iko

April 23rd, 2008 at 2:52 am

Avatar

Rasa jus buah delima memang segar, kalo ditambah sedikit gula persis jus tebu. Kenapa buah delima sulit mencarinya. Sebenarnya saya punya pohonnya tapi karena sekarang cuacanya banyak hujan buahnya tidak sedikit. khasiatnya memang ok.

3 | zulfa

June 13th, 2008 at 1:05 pm

Avatar

Apakah bezanya khasiat antara delima merah dan delima putih?

4 | norhayati

January 1st, 2009 at 12:51 am

Avatar

saya minta kalu anda bercerita tentang apa saja nama tmbuhan atau buah, haiwan dan sebagainya.. tolong letakkan nama botani sekali. Ini memudahkan semua orang yang melayari blog anda akan kenal dengan setiap spesies yg diceritakan. Harap maklum.TQ.

5 | admin

January 1st, 2009 at 8:28 am

Avatar

sekiranya maklumat tentang nama botani itu akan saya letakkan sekali pada masa akan datang.. terima kasih..

6 | Saonah Shairi

November 2nd, 2009 at 7:34 am

Avatar

Nama saintifik buah delima (pomegranate) ialah Punica granatum L.

Mengikut perubatan Islam, makan buah delima dengan empulurnya boleh menjauhkan hasutan syaitan selama 40 hari dan menyebabkan syaitan sakit selama 40 hari. Delima juga dikatakan dapat menggiatkan jantung dan menawarkan perut.

7 | fazuee

November 18th, 2009 at 9:41 am

Avatar

manakala dalam agama islam sendiri percaya kehebatan dan keunggulan buah delima….. yang mana

Dalam sebuah hadits mauquf dan marfu’, Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa Buah Delima termasuk dalam buah Syurga.
“Tak satupun buah delima yang kalian tanam, melainkan ia dibuahi dengan biji buah delima Syurga”

Harb dan lainnya meriwayatkan juga dari Ali bin Abi Thalib bahawa Rasulullah bersabda yang ertinya,
“Makanlah Buah Delima beserta minyak dan atau lemaknya kerana ia dapat mengaktifkan pencernaan”
(HR. Imam Ahmad)

Hubungi saya untuk mendapatkan JUS 100% PurePress.
Tiada sebarang bahan tambahan …100% Pure.
Original dari Turkey. Delima Gred A.
fazuee@gmail.com

8 | Nababan

December 21st, 2009 at 2:07 am

Avatar

Rekan – rekan yang membutuhkan Delima Putih,
ditempat kami sedia Bibit dan klo butuh buahnya dapat kami bantu untuk menyiapkannya.

Info contact/sms : 08129427431.

9 | helly

December 28th, 2009 at 8:17 pm

Avatar

Rekan-Rekan yang Suka Pohon Zaitun atau Delima hitam
Kami ada beberapa pohon yang juga -dapat digunakan untuk Obat2an herbal -selain Untuk Koleksi di rumah.

Alamat kami di Mapang Prapatan – Jaksel.
Hp: 0816999638 atau 08161882594

10 | azizul

February 1st, 2010 at 7:47 pm

Avatar

salam kepada kawan2 yang berminat nak beli jus delima (pomepure) blh hubungi saya. nie barang baik punye baru msk market asia sape2 nak buat bnes pun blh. – zul 013-9628848 http://www.pomepureasia.com

11 | abu bakar

February 25th, 2010 at 3:07 am

Avatar

saya da satu produk jus delima asli 100%, dibuat secara mampat daripada kulit , isi dan bijinya terus dimasuk kedalam botol, tak perlu nak rebus kulit terus aje minum sebagai amalan harian sebanyak 50ml sekali sehari tanpa campuran lain, rasanya cukup lazat, cuba sekali akan jatuh cinta padanya

12 | aziz

March 3rd, 2010 at 3:27 pm

Avatar

salam sesiapa yg ingin merasa jus buah delima yg asli 100% boleh lah hubungi sy 0199311274 aziz http://ajih83.pomepureasia.com

13 | nuri resources

April 3rd, 2010 at 1:25 pm

Avatar

slm… Saya baru keluarkan produk ori’sylim berasaskan buah delima dan herba yg lain utk tujuan kuruskan badan. Dlm bentuk kapsul. Produk ini akan memasuki dunia iklan dlm bulan april ini….Sesiapa berminat utk dapatkannya boleh hubungi saya 013-9952598. Nok jadi pengedar juga dialu-alukan..

14 | noraini

April 28th, 2010 at 2:40 pm

Avatar

agen pomepure diperlukan hubungi noraini 013-9204526.013-9838876.

15 | noraini

April 28th, 2010 at 2:42 pm

Avatar

kepada yang berminat ingin membeli dan menjadi agen pomepureasia.com sila hubungi noraini 013-9204526.

16 | Zack

July 4th, 2010 at 3:24 pm

Avatar

Jus Delima memang tidak dapat dinafikan khasiat dan kelebihannya…
Kini akan datang lagi Jus Delima 100% Pure tanpa pati pekatan, pengawet, perasa, dan tambahan air….Diperah 100% daripada buah segar termasuk kulitnya. Didatangkan dalam botol seksi 314ml….
Telah membantu ramai pesakit jantung, kencing manis, kanser, buah pinggang, hati, lelah, kolestrol serta tekanan darah tinggi…dan paling hebat hubungan seks anda lebih mantop dan power…percaya lah;
http://www.pomepureasia.com

17 | Kalis

January 21st, 2011 at 8:08 pm

Avatar

saya ingin tahu di mana kebun buah delima,nak buat bisnes tolong beritahu tempatnya.terima kasil.

18 | ALRUQIYAHMUSTAJAB

December 9th, 2012 at 1:48 pm

Avatar

AL RUQIYAH MUSTAJAB KLINIK PAKAR MERAWAT SEGALA JENIS GANGGUAN SIHIR,SEGALA JENIS GANGGUAN SAKA,MERAWAT ANAK YANG DEGIL,ANAK YG LAMBAT TERIMA ILMU,MEMBANTU MASALAH RUMAHTANGGA,SUAMI/ISTERI YG DEGIL.KAMI JUGA MENAWARKAN RAWATAN MELALUI PRODUK AL RUQIYAH MUSTAJAB UTK SEGALA MCM MASALAH MELALUI POS.SEBARANG PERTANYAAN SILA AJUKAN KPD EN.MOHD KAMAL B. ZULKIFLI DI TALIAN 0142486288 ATAU HADIRKAN DIRI ANDA KE KLINIK KAMI DI 99,JLNKEMBOJA 20,TAMAN SPICE VILLAGE,BANDAR AMANJAYA,SG PETANI,KEDAH..KOS UTK TIAP2 RAWATAN ADALAH>>SE IKHLAS HATI ANDA..SEMOGA SEGALA USAHA KITA DIBERKATI ALLAH..AMIN.

Comment Form

Categories

Hari ini & Semalam

BlogMalaysia.com


  • cmayau: Di kampung saya (sarawak) ada banyak pokok ni dulu lebih-lebih lagi dalam ladang jagung, dia tumbuh liar.masa.zaman kanak-kanak dulu makan sampi rasa
  • Mohamad Nizam: Aman, nak beli daun bidara ni kat pasar minggu Salak Tinggi...... Kat mana tu? exact location please...... Tq.
  • ir MNasir: Nama nama lain, Pisang Kapal, Pisang Serendah, Pisang Rojo Mendopo (Jawa), Dwarf Cavendish (Ingeris). Pisang ini dikatakan telah dibawa belayar dari

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Download Percuma Pelan Bisnes !!

Artikel Paling Popular Tahun 2011


Pokok Karas @ Gaharu - 34974 hits
Penjagaan Pokok Hiasan Dalam Pasu - 32333 hits
Ulam-Ulaman - 29231 hits
Pokok Stevia @ Pokok Gula - 29144 hits
Buah Kuning Telur @ kanistel - 28170 hits
Buah Mentega - 27121 hits
Khasiat Lobak Putih - 26016 hits
Buah Kesusu - 24429 hits
Pokok Bonsai - 23053 hits
Pokok Pecah Kaca - 22749 hits
Buah Markisa - 22622 hits
Tanaman Herba Di Malaysia - 22572 hits
Buah Berembang - 22027 hits
Bunga Ros Jepun - 21117 hits
Pisang Raja Udang - 20986 hits