21 Oct, 2007

Tanduk Rusa – Platycerium coronarium

Posted by: admin In: Tanduk Rusa

tanduk-rusa

Pokok Tanduk Rusa merupakan sejenis paku pakis yang menumpang di dahan pokok basar bagi mendapatkan cahaya matahari. Batangnya berupa rizom dengan sisik-sisik yang tebal, mendukung daun dwimorf. Daun pakis ini adalah tebal dan berwarna hijau. Sorusnya menutupi hujung-hujung daun fertil, dan sporanya halus seperti serbuk. Pakis Tanduk Rusa dapat digunakan untuk mengubati bengkak-bengkak pada anggota badan, iaitu daunnya dihaluskan bersama campuran “adus, pulasari” serta bawang merah, dan kemudian terus ditampalkan pada bahagian yang bengkak.

Pokok ini dahulu memang popular di tanam di rumah-rumah, tetapi sekarang saya tidak pasti masih ramaikah lagi meminatinya.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :10822

2 Responses to "Tanduk Rusa – Platycerium coronarium"

1 | sexy

April 20th, 2010 at 9:50 am

Avatar

bhati2 krn bkmungkinn ada binatang bisa di pangkal pokok ni. kt rmh sexy ada +- 6 pkk ni. cantik. pun ada 1 jenis yg daunny tegak. betul2 mcm tanduk rusa tp pyh jumper n hargany mahal.

2 | ZAEHMAH SYED HASSAN

December 13th, 2012 at 5:45 am

Avatar

Saya pernah membeli sejenis denganya yang dikata kan datang dari negara Belanda sebab daunnya agak berbulu dan kelopaknya seperti tanduk rusa karibou di Artik tu ,tapi sayang semuanya sudah dibuang oleh orang yang tak suka bunga hiasan seperti ini , semak katanya takut “orang lain” duduk tumpang sama kat pokok itu.

Comment Form

Categories

Share on Facebook

182
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014