11 Sep, 2007

Bougainvillea tak banyak kerenah

Posted by: admin In: Bougainvillea

bunga-kertas

Pokok bunga kertas yang berasal dari Amerika Selatan ini sering ditanam di taman dan kawasan perumahan. Justeru, ia menjadi pilihan tanaman hiasan tropika sangat popular kerana ia sangat menarik dan penjagaannya pula mudah. POKOK bunga kertas atau bougainvillea mempunyai bunga berwarna-warni yang berkembang sepanjang tahun.  Semasa pokok bunga kertas berbunga, adalah kebiasaannya bahawa kebanyakan daunnya akan luruh dan meninggalkan bunga-bunga dan dahan-dahan yang menarik.

Pokok bunga kertas mendapat nama disebabkan bunganya yang nipis dan mempunyai ciri-ciri seperti kertas. Nama Inggeris bunga ini, iaitu Bougainvillea, pula dinamakan sempena nama Louis Antoine de Bougainville, seorang Komander Laut Perancis. Pokok yang tergolong dalam famili nyctaginaceae mengandungi terdiri daripada 250 spesies. Di Malaysia banyak kacukan dilakukan untuk menghasilkan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai warna kelopak.

bunga-kertas3

Penjagaannya mudah, tidak memerlukan masa yang lebih kerana spesies tumbuhan ini sangat sesuai ditanam di kawasan beriklim tropika dan khatulistiwa seperti negara kita dan boleh memanjat hingga 10 meter tinggi . Batang pokok bunga itu agak keras, mempunyai duri yang tajam dan bercabang-cabang yang menjadikannya mudah dibiakkan di mana-mana. Pembiakannya pula hanya memerlukan keratan batang yang boleh disemai di dalam beg plastik ataupun pasu dengan cara mudah.


Selain itu, ia juga mempunyai sudur yang rapat, daun yang lebar dan berbentuk bujur tirus yang mampu membentuk rimbunan pokok di kawasan halaman rumah atau juga sebagai tumbuhan pagar di kawasan yang menarik. Bunga ini juga mempunyai bahagian yang berwarna-warni yang dinamakan pengasuh bunga yang mampu menjadikan bunga itu mempunyai kombinasi warna yang menawan pandangan mata sesiapa saja.

bunga-kertas21

Walaupun bunga ini bersaiz kecil dan berbentuk corong namun kegunaannya begitu baik oleh segelintir masyarakat yang menganyam untuk dandanan rambut, campuran bunga untuk mandian pewangi. Tarikan mempesonakan bunga ini jadi bualan penduduk di negara kita kesan daripada bentuknya dan warnanya yang menarik hati. Warna bunga ini terdiri daripada jingga, merah menyala, merah jambu, merah pucat, kuning, ungu, putih dan pelbagai campuran warna.

Sedikit penjagaan ringkas, penyiraman air dan pembajaan sempurna mampu mengembalikan kesegaran bunga kertas ini dalam jangka masa kurang dua minggu. Jika mahukan pokok ini berbunga sepanjang masa, kita perlu mengurangkan air dan baja serta letakkan pasu bunga itu terdedah dengan matahari.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini


Related Posts with ThumbnailsNumber of View :18632

6 Responses to "Bougainvillea tak banyak kerenah"

1 | fzi

February 11th, 2009 at 10:05 am

Avatar

Salam.
Benar… bougainvillea memang tak banyak kerenah.
Saya pun salah seorang yang minat sangat dengan bunga kertas ni. Setakat ni di laman kami ada koleksi macam2 kaler tapi yang jadi faveret nya yang kaler merah cili. Saiz bunganya lebih kecil berbanding lain2 bougainvillea… Wassalam.

2 | sabirin

February 18th, 2009 at 4:11 am

Avatar

Salam,

Saya menghadapi kesukaran untuk menjaga dan menyuburkan pokok ini,saya mengalami kesukaran dan memerlukan pertolongan para sahabat untuk memberi pendapat dan cara yang terbaik untuk menjaga pokok ini.Di tempat saya bekerja pertumbuhan daun dan bunga adalah tidak sekata di setiap kawasan.Kawasan yang mengalami masalah adalah di kawasan bahagian lereng,pokok bunga kertas di tempat saya bekerja tidak menghasilkan daun yang banyak dan tidak berbunga,hanya tinggal batang dan daun-daun kecil sahaja.Saya ingin menanyakan sesuatu kepada sahabat-sahabat yang boleh membantu…adakah sesuai pokok ini di tanam di bawah pokok yang besar dan saya ingin bertanya jenis baja apa yang dapat membantu untuk menggalakkan pertumbuhan daun dan bunga serta berapa kali proses penyiraman perlu di jalankan pada pokok ini serta masa yang sesuai untuk menyiram?Diharapkan segala ilmu dapat di kongsi bersama

3 | admin

February 23rd, 2009 at 6:39 am

Avatar

Pokok bunga kertas ni sebenarnya tiada masalah kalau berada di bawah lindungan.. kalau nak dia keluarkan daun dan bunga yg banyak.. boleh cuba letak baja kimia NPK 15.15.15 yg biasa sahaja.. lepas tu kena biarkan dia dalam keadaan kemarau seketika.. lepas tu anda boleh lihat dia keluarkan bunga dengan banyak..

4 | sabri johor bharu,mce

August 3rd, 2010 at 8:47 pm

Avatar

saya ada tanam pokok bunga kertas tp bunganya tak byk seperti yang saya lihat kat taman2 bunga,baja yg saya tabur tak la banyak,tp bukan bunga yg lebat daunnya pula yang byk.

5 | zab

November 16th, 2010 at 7:29 am

Avatar

Saya pun ada menanam pokok bunga kertas, sentiasa berbunga sepanjang tahun. habis bunga lama ganti bunga baru, cara yang saya buat ialah selalu prun / potong pucuk atau dahan2 setelah bunga2 dah gugur kemudian taburkan baja tahi ayam / NPK 13-10-21 / NPK 8-8-8 / NPK 15-15-15. Seeloknya guna baja NPK yang k nya tinggi.

6 | Nur Alia Nabila Bte Shamsudin

June 27th, 2012 at 8:31 am

Avatar

saya dapat info untuk membuat kerja sekolah saya dapat info tentang bunga kertas terima kasih

Comment Form

Categories

Share on Facebook

111
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014