
Brokoli
Setelah beberapa penyelidikan dijalankan, hidangan brokoli menujukkan ia boleh mengurang risiko kanser kolon sebanyak 50 peratus. Menurut kajian yang dilakukan di Universiti Liverpool, brokoli serta sayuran mengandungi serat yang kaya dengan galaktosa gula dimana ia mampu mencegah protein yang dipanggil Lectin yang dapat membantu mengurangkan risiko menghidapi kanser kolon.
Selain itu, brokoli dan sayuran hijau seperti salad kaya dengan bahan indole yang boleh mengurangkan risiko kanser payudara. Dua daripada tiga hasil kajian mendapati hubungan antara kanser payudara dan sayur-sayuran hijau dimana penggunaan yang tinggi boleh mengurangkan risiko payudara sebanyak 40 peratus.

Taugeh
Pucuk taugeh mengandungi bahagian kimia yang dipanggil sinigrin dimana ia dipercayai dapat menyekat perkembangan sel-sel pra kanser. Di samping itu, ia berfungsi membuatkan sel-sel pra-kanser dihapuskan. Ia juga merupakan satu proses semula jadi yang dipanggil apoptosis dan ia memberikan kesan yang kuat dimana beberapa medik menyatakan bahawa makan taugeh boleh membunuh sel-sel pra-kanser dalam kolon. Oleh itu, pakar pemakanan mengesyorkan pengambilan pelbagai sayur-sayuran berdaun hijau seperti taugeh.

Tembikai
Buah-buahan seperti tomato, tembikai, jambu dan limau gedang adalah kaya dengan lycopene. Ia merupakan nutrien larut lemak yang memberi kesan kuat terhadap imun dengan menghasilkan aktiviti antioksidan dalam badan. Tambahan lagi, banyak bukti menunjukkan bahawa lycopene menjadi bahan yang berguna untuk mengelakkan daripada pelbagai keadaan mengancam nyawa seperti kanser prostat.

Anggur
Agen anti-kulat yang boleh diperolehi dalam anggur boleh melindungi daripada kanser. Ia dinayatakan oleh penyelidik dari De Monfort University di Leicester. Selain itu,ia mempunyai Resvetrol adalah molekul yang membantu mengelakkan anggur dan tanaman lain dijangkiti kulat. Penyelidik tersebut percaya bahawa makan makanan yang mengandungi resveratrol seperti anggur merah, mulberries dan beansprouts boleh membantu manusia mengurang risiko menghidapi kanser.
Number of View :617

Buah pulasan (Nephelium mutabile) yang dikategorikan sebagai buah nadir tidaklah popular seperti buah rambutan. Pokok pulasan sekali pandang memang seakan-akan pokok rambutan tetapi terdapat perbezaan khususnya bentuk daunnya. Buah pulasan berbulu keras dan lebih pendek daripada rambutan. Kulit buah pulasan agak tebal dan isinya lebih pejal berbanding rambutan. Rasanya seakan buah rambutan.
Namun bagi Penulis pulasan mempunyai rasanya tersendiri dan lebih enak berbanding buah rambutan. Dengan adanya varieti pulasan yang lebih sedap dan manis menyebabkan ramai yang telah mula mengusakan penanaman pokok pulasan ini.

Tahukah anda? Biji pulasan pun boleh dimakan. Biji direbus atau dipanggang dan dijadikan minimum seperti koko. Minyak dari biji pulasan pula boleh digunakan sebagai minyak masakan.
Number of View :150

Sayur Masin atau ada yang mengenalinya sebagai sayur jeruk merupakan sejenis sayuran yang telah dijerukkan dengan kaedah tertentu supaya ia dapat disimpan dengan lebih lama. Kaum Cina diketahui lebih gemar makan sayur masin ini berbanding dengan kaum-kaum lain. Daripada segi khasiat, Penulis tidak pasti adakah ia lebih berkhasiat berbanding dengan sayur-sayuran segar.

Penulis sendiri belum pernah mencuba merasai sayur jeruk ini kerana pertama kali berjumpa dengan sayur masin ini membuatkan hidung rasa kurang enak kerana baunya yang sedikit masam. Namun, bila membaca pengkongsian rakan-rakan, terasa ingin mencubanya pula. Ia dikatakan lebih sedap dicampur dalam ramuan sup, masak asam dan sebagainya.

p/s : ada sesiapa yang boleh tolong masakkan ?
Number of View :585
Tahukah anda? Terdapat beberapa jenis sayuran yang boleh membantu anda mengurangkan kolesterol dan seterusnya menjaga kesihatan. Antara sayur-sayuran tersebut ialah;

1. Cili
Makanan yang mengandungi cili dikatakan mampu membakar lemak yang terdapat dalam tubuh. Kajian menunjukkan, cili mengandungi capsaicin yang boleh membantu meningkatkan metabolisma. Capsaicin merupakan makanan termogenik di mana ia akan membakar kalori selama 20 minit selepas anda makan makanan yang mempunyai cili.
2. Daun kari
Makanan yang mengandungi daun kari yang dicampurkan dalam diet harian juga mampu bertindak mengurangkan lemak yang berlebihan serta mengurangkan kadar kolesterol dalam badan. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan, adalah digalakkan untuk mencampur daun kari lapan hingga ke sepuluh daun kari dalam makanan diet anda pada setiap hari.

3. Kubis
Kubis mentah atau yang sudah dimasak dipercayai mampu menghalang penukaran gula serta karbohidrat berubah menjadi lemak. Oleh yang demikian, kubis boleh membantu seseorang untuk mengurangkan masalah berat badan.
4. Bawang putih
Bawang putih sememangnya diketahui banyak khasiatnya. Salah satunya ia mampu membakar lemak dalam tubuh dan membantu mengurangkan kolesterol dan mengurangkan lemak. Selain itu, bawang putih juga mengandungi bahan aktif allicin yang mempunyai fungsi anti bakteria.
5. Kunyit
Hasil penyelidikan membuktikan komponen aktif kunyit iaitu Curcumin dapat memantu mematikan gen tertentu yang menyebabkan parut dan pembesaran hati. Selain itu, ia juga boleh mengurangkan kolesterol yang tidak baik serta tekanan darah tinggi. Selain itu, ia juga meningkatkan perederan darah dan menghalang daripada pembekuan darah. Seterusnya, kunyit juga mampu mencegah daripada menghidapi serangan sakit jantung.

Number of View :1618